Szkolne sprawdzone i praktyczne warsztaty z zakresu profilaktyki przygotowujące uczniów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach rówieśniczych w szkole i poza nią. Warto mieć świadomość, że zjawisko przemocy psychicznej występuje także wśród dzieci i młodzieży. Mówimy wtedy zwykle o mobbingu rówieśniczym lub szkolnym.
➡ Celem jednogodzinnych warsztatów jest pomoc uczniom w zdobyciu konkretnych technik słownych i strategii działań, które pomagają wygrać w ataku nękacza. Prześladowca (mobber) sam lub wraz z grupą może np.: nękać wybrane dziecko, nadawać mu obraźliwe przezwiska, szydzić z niego i zachęcając do tego samego innych, poniżać, obrzucać obelgami, złośliwościami, groźbami. A nawet poszturchiwać, szarpać, opluwać, kopać, przewracać, wykręcać ręce, ciągnąć za włosy, bić ręką po twarzy i ciele itp.
Uczniowie podczas warsztatów:
+ uczestniczą w treningu umiejętności społecznych
+ w atmosferze zabawy zdobywają konkretne narzędzia by wygrać z mobberem
+ mają okazję do przećwiczenia nowych umiejętności społecznych
+ uświadamiają sobie o obowiązujących zasadach prawnych
+ zdobywają pewność siebie i wiedzę jak reagować
+ uczniowie otrzymują „Ściągę do gry słownej – nękanie” w wersji papierowej wraz ze strategią działań, technikami słownymi i propozycją ćwiczeń oddechowych aby w ciągu minuty osiągnąć spokój oraz informacje, gdzie szukać pomocy
➡ Prowadzący:
Sylwester Janek
trener umiejętności społecznych i treningu interpersonalnego,
pedagog, socjoterapeuta
ROKOMI Rozwój Kompetencji Miękkich
➡ Inwestycja w rozwój umiejętności społeczny klasy/grupy:
250 zł. Wystawiamy faktury.
(cena aktualna na obszarze miasta Łodzi)
➡ Zaufały nam już:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 111 w Łodzi
Szkoła Podstawowa Nr 41 w Łodzi
Szkoła Podstawowa Nr 58 w Łodzi
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Sochaczewie.
Nazwa programu | Ściąga do gry słownej nękanie |
Autor programu | Sylwester Janek |
Organizacja odpowiedzialna za program | ROKOMI Rozwój Kompetencji Miękkich |
Rodzaj programu | Profilaktyka uniwersalna |
Data pierwszej edycji | III. 2018 |
Liczba objętych klas IV-VIII | 19 klas (około 440 uczniów) |
Cel ogólny | Zmniejszenie zjawiska przemocy psychicznej (mobbingu rówieśniczego) w szkole wśród uczniów w klasach IV – VIII |
Wielkość i dobór grupy badanej | 2 publiczne szkoły podstawowe (SP 41 w Łodzi i SP 4 w Sochaczewie), które pozytywnie odpowiedziały na ofertę udziału w programie. Do programu przydzielono w sumie 19 klas IV-VII.Posttest – w sposób losowy w anonimowym badaniu ankietowanym wzięło udział 186 uczniów z 14 klas (4 klasy IV, 5 klas V i 5 klasy VI) |
Sposób zbierania danych | Audytoryjnie, anonimowe badania ankietowe uczniów prowadzone przez realizatorów i pedagogów szkolnych |
Narzędzia badawcze | Kwestionariusz zawierający zróżnicowaną kafeterię (odpowiedzi otwarte, półotwarte, wielokrotnego wyboru).
Kwestionariusz zawierający skale skuteczności wykorzystanych strategii działań, informację nt zadowolenia z uczestnictwa w programie, propozycji zmian w treści programu, sprawdzeniu wiedzy. |
Zgodność ze standardami etycznymi | Ankiety wypełniane przez uczniów kierowały się zasadą o zachowaniu pełnej poufności (nie podawano imion i nazwisk ani konkretnej klasy – tylko ogólny poziom, np. chłopiec, klasa 4) |